Specification!

B230ET: 740T, 760T, 780T
Produktions år 1984–1993
Elektronik Motronic (Bosch)
Effekt 136 kW / 182hp at 5800 RPM, 260 nm
96 X 80 mm / 4 cyl. / turbo
Motorvolym 2,32 litre
M46 manuel växellåda (4-vxl + Laycock de Normanville overdrive)
Hjulbas 2770 mm
Längd 4850 mm
Bredd 1750 mm
Höjd 1410 mm
Tank volym 60 Liter
Vita Lysen runtom
!7 tummare - Svarta


Plus/Minus
+ 182hk/260nm
+ Ingen katalysator
+ Motronic 1.2 motorstyrning (lmm)
+ (BSR, eller vyll i med vad du vill) chip, 2,5" avgas, "sportluftfilter" -> 240hk/330nm
+- Klena vevstakar (9,5mm tjocka, räcker till knappt 300hk)
+ Smalare vevaxel, 50mm (ingen direkt nackdel)
- Mindre fördelaktig placering av axiallager
- Kan inte monteras ihop med "marinvev" (det finns inga 50mm)
+ Högt grundkomp.förhållande 9:1 (går att ändra på)
+ Orginal 531 topp med 40/35 ventiler, vissa tidiga 85or hade dock av någon oförklarlig anledningen "steg2" utr. 44/38 ventiler.
+ Tillverkades 1985-1988 och fanns under huven på 740 turbo, 780 turbo under samma år
+ Volvos första lågfriktionsmotor (extremt låga spel och toleranser)

01

02

01