Varför ska man köra Impreza

Bilens yttre antyder att det finns kraft i överflöd: Ett luftintag för laddluftkylaren på motorhuven, stor frontspoiler med dimljus, sidokjolar och sist men inte minst en brutal vinge på bakluckan. Men sakerna sitter inte där för nöjes skull. De behövs för under huven sitter en 2 liters boxer (motliggande cylindrar) med turbo och intercooler som lämnar hela 218 hk vid 5600 varv. Vridmomentet är inte fy skam det heller: 290 Nm vid 4000 varv. Fyrhjulsdrift med 50/50 kraftfördelning och 205/50 16 däck ser till att kraften kommer ner i backen. Och det med råge, 0-100 km/h klaras av på under 6,0 sekunder.

Turbon laddar först fullt från 3000 varv, något som kan verka konstigt då andra tillverkare gör allt för att slippa det så kallade turbohålet. Men Subarus lösning är smart. Så länge man håller sig under 3000 varv uppför sig bilen som en "vanlig" bil både vad gäller acceleration och bränsleförbrukning. Men låt nålen passera 3000 varv och icke förvarnade passagerare riskerar pisksnärt skador... Den 4,3 meter korta bilen slungas iväg samtidigt som motorn och turbon sjunger ikapp. Över 4000 varv låter motorn mest som en äldre Porsche, vilket inte är helt fel.

Ljudnivån är något hög pga Subarus dörrar som saknar övre fönsterramar. Men det saknar betydelse när man släpper loss Imprezan på gatorna. Stolarna är av riktig rallytyp, dvs med lite stoppning och massor av sidostöd. Bilen lär åka av vägen innan föraren åker ur stolen. Styrningen är exakt och förmedlar en lagom kontakt med vägbanan. Likaså fjädringen, den är hård men inte stötig. Med 17" hjul lär det skaka betydligt mer. Sikten runtom är som på de flesta andra bilar inte så bra. En titt i den inre backspegeln ger en bra bild av vägen bakom inklusive en horisontell riktlinje i form av en vinge.

Instrumenteringen är sportig med vita tavlor och mot tillägg kan man få tre extra instrument i mittkonsolen med bl.a. en turbotrycksmätare. Baksäte finns. Liksom ett lagom bagage på 374 liter. Standardutrustningen är omfattande med t.ex. elsollucka, Momoratt och diffbroms bak. AC och metallic är tillval.

Sammanfattning:    Impreza GT är en sportbil med familjebils möjligheter, inte tvärtom. Man skiljer sig från mängden utan att behöva betala multum. Detta är en bil man släpper förbi när den dyker upp i backspegeln, att det inte bara är yttre styling utan i själva verket ett riktigt muskelknippe gör bilen till ett utmärkt köp. Massor av bil för pengarna.


Lånat från annan websida - http://drive.to/funcars